TEATRE CLÀSSIC FRANCÉS
Context Històric. Característiques del teatre clàssic francès. La regla de les tres unitats (acció, lloc i temps).La tragèdia: Pierre Corneille. Jean Racine. La comèdia: Molière.
En el
segle XVI a França, hi havia una arrelada tradició catòlica que
s'enfrontava amb la reforma protestant que hi havia sorgit en
el renaixement Aquesta ultima no es va imposar a la primera i es va fer
una política absolutista que no canviaria fins a la revolució
francesa.
No
obstant, el rei Lluís XIV va propinar ajudes a poetes i artistes, tals
com Corneille, Moliére i Racine. Així, el teatre francès es va
desenvolupar fins que, a meitat del s. XVI, París es va convertir en el
centre d'atracció cultural de tot el món. El seu teatre superava en
fastuositat al teatre italià. Però, a pesar de l'evolució que havia
tingut, tant la jerarquia eclesiàstica com els protestants o els jansenistes francesos es van
oposar rotundament al teatre, considerant aquest com un greu pecat.
Però la fama d'aquest teatre i el regnat del Lluís XIV van fer preservar la seua evolució.
Principals trets estructurals del teatre clàssic són:
1. La separació de gèneres i estils: la tragèdia té una gran gravetat i un estil solemne.
2. Les obres consten de cinc actes.
3. Versemblança i intentaven evitar les escenes que estiguessin en contra del bon gust (decòrum).
4. Han de respectar-se les regles de les tres unitats:
- Unitat d'acció: un únic tema, ajustat a la realitat contemporània (comèdia) o a la història i la llegenda (tragèdia).
- Unitat de lloc: un sol escenari, amb decorats senzills. El que passe en altres espais ha de narrar-se en escena.
- Unitat de temps: l'acció no pot durar més d'un dia, cosa que obliga a l'acumulació de fets en un lapse breu de temps.
Aquestes regles tenien per objectiu no
cansar l'espectador amb detalls superflus, com el lloc o la data, per
tal de permetre-li concentrar-se en la intriga i facilitar la
comprensió. Era costum que els homicidis, els suïcidis dels personatges es
desenvolupessin fora de l'escena, un personatge explicava
l'esdeveniment.
Els classicistes no aprovaven Shakespeare que sempre trencava amb aquestes normes.
Els classicistes no aprovaven Shakespeare que sempre trencava amb aquestes normes.
Tragèdia. Pierre Corneille. Jean Racine.
PIERRE CORNEILLE (1606-1684) és el pare de la tragèdia francesa. L'art
de Corneille consisteix en la representació d'un conflicte en què la
força espiritual triomfa sobre els instints més naturals i espontanis
(l'honor, el patriotisme, la generositat, la fe triomfen sobre l'amor,
sobre els lligams familiars, sobre el desig de venjança); la seua
concepció de la grandesa d'ànim s'inspira en l'antropologia cartesiana,
que exalta la dignitat moral i racional de l'home.
"Le Cid" (1636) el situà com a primer dramaturg del seu temps per la
profunditat de les passions i la majestuositat dels versos malgrat que
va ser criticat per no emprar la regla de les tres unitats. Obres molt
importants també van ser "Horace" (1640) on sí respectà les unitats i
l'ideal arquetípic del triomf del deure sobre la passió, pensament que
inicia el classicisme teatral francès.
JEAN RACINE (1639-1699). Orfe des de quatre anys, fou educat pels grups jansenistes.
Tota la dramatúrgia raciniana es basa en la descripció de les passions
humanes, considerades com una força fatal que s'apodera de la raó i duu a
la destrucció i a la mort, concepció heretada del jansenisme.
Els herois racinians són éssers privats de la gràcia divina, condemnats
des del començament de l'obra. Els trets més característics són la
musicalitat dels versos, la tensió i força dels diàlegs i el
caràcter humà dels personatges i un ajustat equilibri classicista. Les
obres mestre de Racin tracten quasi exclusivament d'amor-passió en les
quals la conveniència i l'estil no amaguen que es tracta d'amor sensual
de forma extrema que fins i tot frega en la follia, en què no es té en
compte cap altra consideració com la dignitat moral o la vida, i és
doncs quan al personatge principal no li queda cap altra solució que la
mort. ["Andromaque"(1667), "Les Plaideurs" (1668), "Britannicus" (1669),
Bérenice (1670)]
Comèdia. Molière.
JEAN-BAPTISTE
POQUELIN “MOLIÈRE”(1622-1673). Tot i tenir un pare burgès i artesà que
volia orientar el seu fill cap a l'estudi de les lleis, Jean-Baptiste es
va integrar en una troupe de germans (els Béjar) adoptant el pseudònim
de Molière per tal de dedicar la seua vida al teatre.
Va dedicar-se al teatre ambulant fins que obté el favor reial, gràcies al qual pot exhibir "Les precioses ridícules" (1659). Els anys seixanta van suposar una època més fructífera per a l'autor amb "L'escola de les dones" (1662), Tartuf (1664), Don Joan (1666) i L'avar (1668).
Va dedicar-se al teatre ambulant fins que obté el favor reial, gràcies al qual pot exhibir "Les precioses ridícules" (1659). Els anys seixanta van suposar una època més fructífera per a l'autor amb "L'escola de les dones" (1662), Tartuf (1664), Don Joan (1666) i L'avar (1668).
Les
comèdies de Molière no són d'intriga, sinó de caràcters: l'acció
interessa com a mitjà per fer una pintura completa dels personatges. En
la majoria, el protagonista, que sol encarnar un defecte en grau màxim,
s'oposa al casament de dos joves, que acaben aconseguint el seu propòsit
amb l'ajuda dels criats. Totes tenen un propòsit moral: ridiculitzar i
denunciar els vicis i comportaments del seu temps, com la hipocresia
religiosa (Tartuf) o la pedanteria (Les precioses ridícules). La moral
de Molière preconitzà un tipus de mentalitat allunyat de la moda
cortesana d'aleshores i tractà de ridiculitzar els "falsificadors de
moneda" (falsos devots, falsos savis, falsos elegants). Gairebé totes
les obres són construïdes sobre un recurs tret de la tradició teatral
italiana (commèdia dell' acte) : una intriga amorosa contrariada;
però va saber enriquir aquest model per a denunciar maniàtics, obsessos
i viciosos. Aquest tipus de moral, que pretén de corregir els vicis de
la societat, és particularment pessimista: els "malalts socials".
Després
de l'època dels seixanta, Molière escriu "El burgès gentilhome" (1671) i
"El malalt imaginari" (1673). En la plena representació d'aquesta
última obra sofreix un
atac de tos i un episodi hemorràgic que el va matar hores després.
Molière aconsegueix oferir amb totes les obres diversió, però també
l'exposició d'una forma de comportament humà que no sempre coincideix
amb el cristianisme ja que aconsella seguir les lleis naturals i dictats
de la raó, defenent la tolerància, la indulgència i la lliure educació.
Comentarios
Publicar un comentario