Hamlet. Acte II Escena II
En aquest fragment, Gertrudis retreu a Poloni que parle amb tanta retòrica. Poloni mateix en sembla ser conscient.
- Assenyaleu quines figures retòriques (de mots o de sentències) hi empra. Per exemple:
- Antítesi: figura consistent a oposar, en una mateixa frase, dos mots, pensaments o expressions de sentit contrari. Diners, de tort fan veritat/ e de jutge fan advocat [Anselm Turmeda].
- Hendíadis: consisteix en l'expressió d'un concepte únic per mitjà de dos termes coordinats.
- Paral·lelisme
- Jocs de paraules
- Repetició
- Anadiplosi: figura retòrica consistent en la repetició del mot final d'una proposició o d'un vers al començament del següent.
- Antístrofa: repetició de mots en un ordre invertit.
- Concatenació: figura de dicció consistent en la repetició del mot o mots darrers d'una frase al començament de la frase següent.
- Tautologia: repetició d'un mateix pensament expressat de maneres distintes.
- Commutació o reversió: inversió dels termes d'una proposició en una altra que contrasta amb la precedent. Menjar per viure i viure per menjar.
- ...
Això s'ha acabat bé.
Milord, Senyora, si us hagués d'exposar
el que haurien de ser la majestat i el deure,
per què el dia és el dia i la nit és la nit,
i el temps és temps, seria malgastar
nit, dia i temps. Com que la brevetat
és l'ànima del seny, seré molt breu.
El vostre noble fill és boig. I dic
només això, perquè cal estar boig
per definir la veritable bogeria.
Però deixem-ho estar.
REINA
Al gra, Poloni; menys retòrica.
POLONI
Senyora, us juro que no faig retòrica.
Que és boig és cert. És cert i és una llàstima.
I és una llàstima que sigui cert. Ximple figura!
Retirem-la, perquè no vull parlar amb retòrica.
Admetem, doncs, que és boig. Ara ens fa falta
trobar la causa que té aquest efecte,
o millor dir: la causa del defecte,
perquè el defectuós efecte ha de tenir una causa.
Deixem-ho així, i aquesta és la deixalla;
considereu això: tinc una filla
―i fins que ja no sigui meva, la tindré―
que, per obediència i deure, m'ha donat
―fixeu-vos-hi― això. Ara escolteu i decidiu:
Llegint.
"A l'ídol de la meva ànima, a la celestial i formosa Ofèlia". Ja és una
expressió ben lletja i ben desgraciada. "Formosa" és una paraula
horrible; però ja ho veureu. Diu així: "en el seu pit excels i blanc,
aquesta...", etc.
REINA
Això li ha donat Hamlet?
POLONI
REINA
Això li ha donat Hamlet?
POLONI
Bona senyora, espereu un moment.
No dic res que no hi sigui.
Hi ha una antítesis, es a dir, l'oposició de dos termes quan diu ''el dia és el dia i la nit és la nit.''
Hi ha també joc de paraules quan diu ''la causa del defecte,
perquè el defectuós efecte ha de tenir una causa.''
Hi ha una concatenació ,es a dir,figura de dicció consistent en la repetició del mot o mots darrers d'una frase al començament de la frase següent. Ex: ''Que és boig és cert. És cert i és una llàstima.''
Destaquen una gran quantitat de hendíadis. Ex: ''celestial i formosa '', ''lletja i desgraciada'' o ''celestial i formosa''.
Per últim podem destacar repeticions al llarg del text per referir-nos a l'estat mental de Hamlet quan parla de bogeria, boig i es repeteix dues vegades la paraula efecte.
Comentarios
Publicar un comentario