Hamlet. Acte II Escena II

En aquest fragment, Gertrudis retreu a Poloni que parle amb tanta retòrica. Poloni mateix en sembla ser conscient. 
  • Assenyaleu quines figures retòriques (de mots o de sentències) hi empra. Per exemple:
  • Antítesi: figura consistent a oposar, en una mateixa frase, dos mots, pensaments o expressions de sentit contrari. Diners, de tort fan veritat/ e de jutge fan advocat [Anselm Turmeda].
  • Hendíadis: consisteix en l'expressió d'un concepte únic per mitjà de dos termes coordinats.
  • Paral·lelisme
  • Jocs de paraules
  • Repetició
  • Anadiplosi: figura retòrica consistent en la repetició del mot final d'una proposició o d'un vers al començament del següent.
  • Antístrofa: repetició de mots en un ordre invertit.
  • Concatenació: figura de dicció consistent en la repetició del mot o mots darrers d'una frase al començament de la frase següent.
  • Tautologia: repetició d'un mateix pensament expressat de maneres distintes.
  • Commutació o reversió: inversió dels termes d'una proposició en una altra  que contrasta amb la precedent. Menjar per viure i viure per menjar.
  • ...
POLONI

                              Això s'ha acabat bé.
Milord, Senyora, si us hagués d'exposar
el que haurien de ser la majestat i el deure,
per què el dia és el dia i la nit és la nit,
i el temps és temps, seria malgastar
nit, dia i temps. Com que la brevetat
és l'ànima del seny, seré molt breu.
El vostre noble fill és boig. I dic
només això, perquè cal estar boig
per definir la veritable bogeria.
Però deixem-ho estar. 
REINA
Al gra, Poloni; menys retòrica. 
POLONI
Senyora, us juro que no faig retòrica.
Que és boig és cert. És cert i és una llàstima.
I és una llàstima que sigui cert. Ximple figura!
Retirem-la, perquè no vull parlar amb retòrica.
Admetem, doncs, que és boig. Ara ens fa falta
trobar la causa que té aquest efecte,
o millor dir: la causa del defecte,
perquè el defectuós efecte ha de tenir una causa.
Deixem-ho així, i aquesta és la deixalla;
considereu això: tinc una filla
―i fins que ja no sigui meva, la tindré―
que, per obediència i deure, m'ha donat
―fixeu-vos-hi― això. Ara escolteu i decidiu: 
          Llegint.
"A l'ídol de la meva ànima, a la celestial i formosa Ofèlia". Ja és una expressió ben lletja i ben desgraciada. "Formosa" és una paraula horrible; però ja ho veureu. Diu així: "en el seu pit excels i blanc, aquesta...", etc. 
REINA
Això li ha donat Hamlet? 

POLONI
Bona senyora, espereu un moment.
No dic res que no hi sigui.



Hi ha una antítesis, es a dir, l'oposició de dos termes quan diu ''el dia és el dia i la nit és la nit.''
Hi ha també joc de paraules quan diu ''la causa del defecte,
perquè el defectuós efecte ha de tenir una causa.''
Hi ha una concatenació ,es a dir,figura de dicció consistent en la repetició del mot o mots darrers d'una frase al començament de la frase següent. Ex: ''Que és boig és cert. És cert i és una llàstima.''
Destaquen una gran quantitat de hendíadis. Ex: ''celestial i formosa '', ''lletja i desgraciada'' o ''celestial i formosa''.
Per últim podem destacar repeticions al llarg del text per referir-nos a l'estat mental de Hamlet quan parla de bogeria, boig i es repeteix dues vegades la paraula efecte.

Comentarios

Entradas más populares de este blog

UN PARANY

Importància de Baudelaire en la poesia moderna.

Reacció contra el teatre clàssic: teatre èpic i de l'absurd.